מהו אסבסט פריך?

הזדמנות מציאה למחירים זולים! צרו קשר ותגלו את ההבדל!

צריכים חברה לפינוי אסבסט?
השאירו פרטים בטופס המצורף ונחזור במהירות.

מבנים שונים וחלקי מבנים נבנו במהלך השנים תוך שימוש בתקנים שהתיישנו וחלפו מהעולם. כחלק מהשימוש בחומרים שהתבררו עם הזמן כבעייתיים נמצא גם החומר הידוע בשם "אסבסט".

למען האמת, יש לדעת שלא מדובר על סוג אחד של חומר אלא על משפחה שלמה של חומרים המבוססים על מינרלים טבעיים. מינרלים אלה עוברים עיבוד והופכים לסוגים שונים של אסבסט, כאשר כל סוג מתאים יותר לשימוש מסוים.

בשורות הבאות נעסוק בהרחבה באחד הסוגים הבעייתיים יותר של האסבסט. סוג זה קיבל את הכינוי "אסבסט פריך" וזאת כדי להבדיל אותו מהסוג הנוסף של חומר גלם זה המוכר בשם המקצועי אסבסט צמנט.

במאמר נבדוק מדוע דווקא הסוג ה"פריך" נחשב לבעייתי יותר מבחינה בריאותית, לאילו שימושים הוא נחשב מתאים בעבר, מהם הסיכונים העיקריים הטמונים בו ומתי חשוב לפנות אותו וגם באיזו דרך.

מאפיינים ושימושים

אסבסט פריך, כמו סוגים אחרים של חומר גלם זה, נחצב ממקור טבעי, מסלעים שונים. השימוש הרב בחומר זה מבוסס על תכונות חשובות של עמידות בפני חום, חוזק רב, יכולת ספיגת רעשים, אטימה בפני לחות ומים ועוד.

שלא כמו אסבסט צמנט, שבו מעורבב מעט מחומר גלם סיבי זה ביחד עם מלט ביצירת מבנים וחלקי מבנים מוקשחים (גגות, רעפים, חלקי קירות שלמים, צינורות ועוד) הרי שהסוג המתקרא "פריך" מצוי בשימוש בצורה אחרת.

כך מדובר על החומר בצורתו הגולמית יותר, לרוב בצורה כתושה או מפוררת. היישום שלו כחומר גלם נעשה פעמים רבות בצורה של התזה על גבי קירות, תקרות וחלקי מבנה שונים נוספים.

חלק ניכר מהשימוש נועד לצרכי בידוד, בין היתר:

  • ביצירת תקרות אקוסטיות בספריות, במבני ציבור ובמתחמים אחרים.
  • בבידוד של קירות בבניינים ובמבנים תעשייתיים וגם במבנים של כוחות הביטחון.
  • ציפוי חלקי מבנים נוספים לשיפור עמידות ואטימה.

חומר בעייתי

לפני שנסביר את הבעייתיות והסיכונים שמטמונים באסבסט פריך נסביר בקצרה שהחומר מזיק במיוחד בשל יכולתו להתפורר לחלקיקים זעירים ביותר, שנשאפים בתהליך הנשימה. הפגיעה בבריאות מתקיימת תוך חשיפה בטווח הבינוני והארוך ומדובר על פגיעה מצטברת ובלתי הפיכה. מומחים סבורים שהגוף איננו יכול להיפטר מחלקיקים אלה ומכאן החשיבות של מניעת החשיפה מלכתחילה.

החומר בצורתו הפריכה בעייתי במיוחד, שכן לעומת אסבסט צמנט שאיננו מסוכן לבריאות במידה והוא מתוחזק כראוי ונמצא במצב תקין (שכן הוא לא מפזר אבק), החומר הפריך הוא בעל נטייה מוגברת להתפורר ולפזז את החלקיקים והסיבים הזעירים.

בדיוק משום כך נקבע בתקנות שהשימוש באסבסט במבנים חדשים אסור לחלוטין ובמיוחד לגבי הסוג הפריך נקבע שיש לדאוג לפירוק האזבסט ופינויו בתוך פרק זמן מקסימלי, בהתאם לסוג המבנה ולשימוש בו. הדבר נכון לגבי מבנה ציבור, מפעלים, מבנים שנמצאים בבעלות כוחות הביטחון ועוד.

במידה וקיים בכל זאת שימוש בחומר זה, חלה חובה עד לפינויו לבצע שכבת בידוד בינו לבין האוויר כדי למנוע או למזער ככל שניתן את הפגיעה האפשרית ואת פיזור החומר לאוויר.

רק טיפול מורשה

הטיפול והפינוי באסבסט בכלל ובחומר הפריך בפרט חייב להיעשות אך ורק על ידי קבלנים מורשים ובידי מי שיש לו הסכמה ויכולת טכנית לביצוע העבודה בצורה המתאימה. יש להבין שאין די בפירוק האסבסט המסוכן. עבודה שנעשית בצורה שגויה או בכלים לא נכונים תביא לפיזור החומר, לסיכון לפועלים והימצאות אבק מסוכן במבנה ובסביבתו.

הטיפול חייב להיות זהיר ומיומן, להתבצע תוך שלילת האפשרות של פיזור האבק תוך כדי ההסרה, הפינוי וההובלה. להשלמת הפעולה יש לבצע הטמנה מסודרת של האסבסט וחלקי המבנה המכילים חומר זה באתרים מורשים ובצורה נאותה.

מקור תמונה: Martin Lindner

מה היה לנו בכתבה:

צריכים חברה לפינוי אסבסט?
השאירו פרטים בטופס המצורף ונחזור במהירות.

1 #
החברה המומלצת ביותר לפינוי אסבסט
0 %
מקצועיות ואמינות
0 +
לקוחות מרוצים
0 +
פירוקי גגות בשנה האחרונה

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

פינוי אסבסט חריש

פינוי גג אסבסט הוא הכרחי. בכל רגע שאנו נשארים עם גג האסבסט השבור והבלוי, אנחנו מסכנים את חיינו, חיי הסביבה שלנו או משפחתנו. גם אם

פינוי אסבסט עומר

פינוי גג אסבסט הוא הכרחי. בכל רגע שאנו נשארים עם גג האסבסט השבור והבלוי, אנחנו מסכנים את חיינו, חיי הסביבה שלנו או משפחתנו. גם אם

פינוי אסבסט תל-אביב

פינוי גג אסבסט הוא הכרחי. בכל רגע שאנו נשארים עם גג האסבסט השבור והבלוי, אנחנו מסכנים את חיינו, חיי הסביבה שלנו או משפחתנו. גם אם

חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!