איך נראה גג אסבסט?

הזדמנות מציאה למחירים זולים! צרו קשר ותגלו את ההבדל!

צריכים חברה לפינוי אסבסט?
השאירו פרטים בטופס המצורף ונחזור במהירות.

אתם יודעים שהאסבסט נחשב לחומר מסוכן לבריאות, ולכן כאשר גיליתם כי במבנה של שטיפת המכוניות הנמצא בסמוך לבניין מגוריכם נמצאים גגות אסבסט – התחלתם לחשוש שמא מדובר במפגע סביבתי שיש להתריע עליו בפני המשרד לאיכות הסביבה. 

לפני שאתם ממהרים ליצור קשר עם הגורמים הרלוונטיים, כדאי שתכירו את העובדות החשובות בנוגע לגגות אסבסט, ובאופן כללי לחומר האסבסט. למעשה כיצד תוכלו להיות מדובר כי אכן מדובר בגגות אסבסט ולא חומר אחר, והאם עליכם לעשות משהו במקרה וזה אסבסט? נענה על כל השאלות הללו במאמר הנוכחי.

מהו אסבסט?

אסבסט הוא חומר מסוג מינרל הקיים בטבע, ולו תכונות ייחודיות של חוזק ועמידות גבוהה במיוחד. כיוון שיש לו תכונות כאלו, נעשה בו שימוש נרחב בענף הבנייה לצרכי בידוד של מבנים חקלאיים, תעשייתיים וגם לעיתים עבור מבנים המשמשים למגורים. אסבסט המשמש לצרכי בנייה נקרא אסבסט-צמנט, והוא מיושם לרוב על גגות, קירות, צינורות מים, ביובים, מרזים ועוד. 

סוג נוסף של אסבסט שעשו בו שימוש הינו אסבסט-פריך, שהוא חומר ששימש בעיקר לצרכי בידוד אקוסטי או תרמי, ולכן ניתן למצוא אותו באביזרים שונים בצבא כמו פלטות חימום, שמיכות, כפפות, מבנים ועוד.

ראו גם: איך לזהות אסבסט?

פינוי אסבסט

למה האסבסט נחשב לחומר מסוכן לבריאות?

לאחר שימוש של שנים בחומר האסבסט, מחקרים שונים הראו כי חשיפה אל סיבי האסבסט גורמת למחלות מורכבות בריאות, זאת לאחר חדירתם של סיבים אלו אל מערכת הנשימה בגוף האדם. בין המחלות הנגרמות מחשיפה אל חומר האסבסט הן מחלת ריאות (אסבסטוזיס), גידולים סרטניים, דלקות בריאות ועוד חלות קלות עד קשות. הסיבה לתחלואה נמצאת בעמידות של סיבי האסבסט, שאינם מתפנים מגוף האדם באופן טבעי לאחר כניסתם אל מערכת הנשימה וכך גורמים למחלות רבות במרוצת הזמן.

האם כל משטח עשוי אסבסט נחשב למסוכן?

למרות שחומר האסבסט נחשב לחומר מסוכן, ואף נחקק חוק רשמי האוסר את השימוש בו, חשוב להדגיש כי לא כל מוצרים העשויים אסבסט יכולים להוות סכנה ממשית לבריאות. הסכנה הגבוהה ביותר באסבסט קיימת כאשר נוצר שחרור של סיבי אסבסט אל האוויר (אבק אסבסט), כיוון שסיבים אלו קלי משקל ונישאים ברוח במהירות וכך יכולים לחדור ללא הבחנה אל מערכת הנשימה של אנשים הנמצאים בקרבתם.

כיוון שאסבסט-צמנט משולב עם חומר צמנטי לצורך יישומו, מדובר על מוצרים ומשטחים קשיחים שאינם ניתנים להרס ושבירה באופן מהיר, כך שכל עוד מוצרי אסבסט-צמנט ניצבים בשלמותם – הם אינם מהווים סכנה בריאותית, כל עוד התחזוקה שלהם נשמרת באופן שוטף למניעת שחיקתם. לעומתם, משטחי אסבסט-פריך הינם בעלי רמת סיכון גבוהה יותר, כיוון שאסבסט מסוג זה יכול להתפורר ולפזר סיבים מזהמים גם במגע קל ביותר.

כיצד אפשר לזהות גג אסבסט?

כיוון שלא כל המבנים, משטחים ומוצרים עשויים אסבסט נחשבים למסוכנים, חשוב קודם כל להבין איך נראה גג אסבסט בלוי או שבור הנמצא בסיכון לפיזור חלקיקי אסבסט לאוויר. ככלל, גג אסבסט הינו גג בעל מבנה גלי, לרוב צבעו אפור, והוא מפוזר על גבי גג המבנה באמצעות לוחות אסבסט המיושמים אחד על השני. כיוון שמדובר על גגות עמידים ואיכותיים אך פחות אסתטיים, הם שימשו לרוב עבור מבנים חקלאיים או תעשייתיים כמו לולים, רפתות, מפעלים, מחסנים ביתיים או תעשייתיים וכן גם מכוני שטיפת רכבים.

מה עושים במקרה שיש גג אסבסט פגום?

בהמשך לגילוי של גג האסבסט הנמצא מול ביתכם, כעת עליכם להבין האם הגג הזה ניצב בצורה שלמה ותקינה על גבי מכון השטיפה או שיש בו פגמים, סדקים או שברים העשויים להעיד על הימצאות מפגע אסבסט מסוכן לסביבה ולבריאות. במידה והגג שלם, תוכלו להסיר דאגה מליבכם. מצד שני אם הגג ניזוק בצורה כזו או אחרת, יש לדווח על כך למשרד להגנת הסביבה ולהתריע על מפגע אסבסט שעשוי לסכן את הנמצאים בקרבתו.

תהליך פינוי אסבסט בידי קבלן מורשה

כאשר מתגלה מוצר אסבסט מסכן, החוק קובע כי יש לפרקו ולפנותו באופן מידי אל אתר הטמנה ייעודי המוסמך לעשות זאת. את תהליך הפירוק והפינוי יבצע קבלן פינוי אסבסט מורשה, שהינו קבלן המחזיק רישיון תקף מטעם המשרד להגנת הסביבה. איש מקצוע זה יגיע למקום עם ציוד מתאים לפינוי האסבסט, וכן חליפת מגן שתגן עליו מפני מגע עם סיבי אסבסט מסוכנים.

האסבסט הוא חומר מסוכן אבל זה לא אומר שכל גג אסבסט הוא בהכרח מסוכן. למעשה, מרבית המבנים בעלי גגות אסבסט בישראל הם עדיין במצב תקין וגגות אלה יכולים להמשיך ולשרת אותם עוד שנים. אז מתי הופך גג עשוי אסבסט לגג מסוכן? מה מגדיר גג אסבסט מסוכן? מה עושים במקרה כזה והאם קיימת חובה חוקית לפרק את הגג? מי מבצע את הפירוק והאם ניתן לבצע אותו בסיוע שיפוצניק כללי? את כל התשובות לכל השאלות, תוכלו למצוא ממש כאן בשורות הבאות.

האם גג אסבסט הוא בהגדרה מסוכן?

ובכן, התשובה היא כן ולא. ככלל, אסבסט הוא חומר שהוגדר כחומר מסוכן שהחל משנות ה-80 השימוש בו אסור לכל מטרה שהיא. יחד עם זאת, הגדרה זו לא הופכת כל לוח אסבסט למסוכן באופן מיידי. ככלל, הסכנה בלוחות אסבסט נובעת מהתוכן הפנימי שלהם. לוחות אלה מיוצרים באמצעות דחיסה של אינספור סיבים סיליקטיים זעירים, שכל עוד הם דחוסים היטב בתוך הלוח, הם אינם מהווים סכנה כלשהי. הבעיה מתחילה כאשר הלוח נסדק, נשבר או מחורר/ מחורץ. במקרה כזה, נפתח פתח דרכו יכולים להשתחרר הסיבים אל האוויר הפתוח וליצור את הסכנה לבריאות הציבור – חדירה של הסיבים למערכת הנשימה וגרימת מחלות נשימה קשות ואף סופניות.

אז אם נחזור לשאלה האם גג אסבסט מסוכן, התשובה כעת די ברורה: במידה ולוחות האסבסט בגג שלכם הם שלמים ותקינים, הרי שהגג אינו מסוכן אך עדיין מכיל בתוכו את פוטנציאל הסכנה, שעלול לפרוץ בעתיד. יחד עם זאת, אם לוחות האסבסט בגג שלכם סדוקים, מחורצים ולבטח שבורים, הרי שמדובר בגג מסוכן בהחלט.

מה עושים עם גג אסבסט מסוכן?

אותו החוק שבא להוציא את השימוש באסבסט מחוץ לחוק הגדיר גם את ההיתר להמשך שימוש באסבסט במבנים בהם הותקנו כבר לוחות האסבסט. יחד עם זאת, היתר זה ניתן בתנאי אחד גדול, שהלוחות הם שלמים ותקינים ואינם מהווים סכנה לבריאות הציבור. עוד הגדיר החוק כי מרגע שהופכים לוחות האסבסט למסוכנים, יש להחליף את הגג ולפנות את הלוחות בצורה מסודרת ובאמצעות גורם מורשה להטמנה בקרקע. וזה כבר עונה לשאלה שלכם בצורה הכי ברורה שיש: אם לוחות האסבסט בגג שלכם מתחילים להישחק, אם נראים בהם חריצים מרובים, סדקים ושברים, אפילו בקצות הלוחות, זה אומר שהגג שלכם מסוכן וזה בתורו אומר שעליכם לפרק את הגג, לפנות אותו להטמנה בקרקע ולהתקין גג חדש עשוי חומר תקני ומודרני.

האם ניתן לפרק את הגג באופן עצמאי?

התשובה היא לא. אותו החוק שאוסר על שימוש באסבסט הגדיר גם את הגורמים המורשים שיכולים להתעסק באסבסט בכלל. גורמים אלה חייבים לעבור תהליך של הסמכה על ידי הרשויות הרלוונטיות ולקבל רישיון ספציפי לפירוק ופינוי אסבסט. במילים אחרות, כל משימת פירוק ופינוי גג אסבסט מסוכן או לא מסוכן, חייבת להתבצע על ידי גורם שהוסמך והורשה לכך על ידי הרשויות. במבנים שבהם שטח הגג קטן מ-50 מ"ר ניתן להגיש בקשה לקבלת היתר לעבודה מצומצמת. היתר זה נועד לאשר ביצוע עבודות שבברירת המחדל שלהן דורשות הסמכה ורישוי, באופן עצמאי. יחד עם זאת, מאחר ומדובר בחומר מסוכן לבריאות הציבור, לרוב בקשות אלה אינן מאושרות, אלא אם מדובר במצבים מיוחדים כמו מבנה הממוקם בשטח מרוחק מבני אדם.

 

אז איך מוצאים מישהו שיפרק את הגג?

ככלל, ישנם בישראל לא מעט גורמים מקצועיים המחזיקים ברישיון של פינוי ופירוק גגות אסבסט. אבל בכל מקרה, אם אתם מפרקים גג אסבסט מסוכן, זה אומר שעליכם להתקין במקומו גג חדש. במרבית המקרים, החברה שאליה תפנו בכדי לבנות את הגג החדש, תוכל לבצע עבורכם גם את פירוק הגג הישן. במידה ולחברה יש רישיון לעבודה עם אסבסט, היא תבצע את הפירוק בעצמה ובמידה שלא, היא תשכור בדרך כלל קבלן משנה לביצוע המשימה. אתם מבחינתכם רוצים לוודא שהמשימה מבוצעת על ידי גורם מורשה בלבד, שכן בכל גרימת נזק בגין עבודה בניגוד להוראות החוק, גם לכם כבעלי הפרויקט יש אחריות תורמת, שיכולה להכניס אתכם לצרות אם יוכח כי נהגתם ברשלנות. לחילופין, תוכלו לפנות בעצמכם לחברות המציעות את השירות וישנן לא מעט כאלה.

כמה זה עולה?

ככלל, עלות פירוק גג אסבסט מסוכן עומדת על כ-100 שקלים למ"ר גג. יחד עם זאת, עלות זו יכולה לטפס ולעלות לכיוון 400 שקלים למ"ר בפרויקטים קטנים במיוחד וכן בפרויקטים בהם קיימים אתגרים טכניים ממשיים, שהופכים את מורכבות הפירוק והפינוי לרבה. חשוב לדעת, שפירוק גג אסבסט מסוכן הוא תהליך מקצועי, שדורש ציוד מתאים, זהירות רבה וטכניקת עבודה מדויקת. צוות העובדים חייב להיות ממוגן באמצעות חליפות מגן ומערכת סינון נשימה, התנועה על גבי הלוחות בגג חייבת להתבצע בזהירות רבה, בדרך כלל על גבי מדרכים המפזרים את עומס המשקל של העובדים ומונעים סדיקה או שבירה של הלוחות. את הלוחות עצמם יש לפרק ולהנמיך לקרקע בצורה איטית ומבוקרת תוך הרטבה מאסיבית שלהם בכדי למנוע מהסיבים להשתחרר לאוויר הפתוח. לבסוף, יש לפנות את כל הלוחות אל אתר מורשה להטמנת פסולת מסוכנת והנה לכם כל המרכיבים, שבגינם נגבה מכם המחיר עבור השירות של פירוק גג אסבסט.

 

יחד עם זאת ואחרי שאמרנו את זה, בהחלט רצוי לערוך השוואת מחירים בין כמה ספקי שירות בכדי לוודא שאתם לא משלמים מחיר מופרז מחד ושאתם לא משלמים מחיר נמוך מדי שעלול להחשיד בכך שמדובר בגורם בלתי מורשה או בגורם שיבצע את הפירוק והפינוי של גג אסבסט מסוכן בצורה לא מבוקרת כזאת, שתהווה סכנה מיידית לכם, לציבור הרחב ולסביבתכם.

מה היה לנו בכתבה:

צריכים חברה לפינוי אסבסט?
השאירו פרטים בטופס המצורף ונחזור במהירות.

1 #
החברה המומלצת ביותר לפינוי אסבסט
0 %
מקצועיות ואמינות
0 +
לקוחות מרוצים
0 +
פירוקי גגות בשנה האחרונה

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

פינוי אסבסט חריש

פינוי גג אסבסט הוא הכרחי. בכל רגע שאנו נשארים עם גג האסבסט השבור והבלוי, אנחנו מסכנים את חיינו, חיי הסביבה שלנו או משפחתנו. גם אם

פינוי אסבסט עומר

פינוי גג אסבסט הוא הכרחי. בכל רגע שאנו נשארים עם גג האסבסט השבור והבלוי, אנחנו מסכנים את חיינו, חיי הסביבה שלנו או משפחתנו. גם אם

פינוי אסבסט תל-אביב

פינוי גג אסבסט הוא הכרחי. בכל רגע שאנו נשארים עם גג האסבסט השבור והבלוי, אנחנו מסכנים את חיינו, חיי הסביבה שלנו או משפחתנו. גם אם

חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!