מהו אסבסט צמנט?

הזדמנות מציאה למחירים זולים! צרו קשר ותגלו את ההבדל!

צריכים חברה לפינוי אסבסט?
השאירו פרטים בטופס המצורף ונחזור במהירות.

חומר הגלם אסבסט היה מצוי עד לפני כמה שנים בשימוש נרחב מאוד. הגם שעדיין ניתן למצוא מבנים שונים ומוצרים שונים בעיקר בבתים ומבנים שונים, אשר כוללים בתוכם אסבסט, החוק והתקנות אוסרים על שימוש נוסף בתעשייה ובהקמת מבנים חדשים.

יתירה מכך, על פי החקיקה במדינות מתקדמות (וגם בישראל), חלה החובה על תחזוקה של מבני אסבסט וביצוע ביקורת תקופתית כדי למנוע תקלות ואסונות. לעיתים נדרש גם פינוי מבוקר, שחייב להתבצע בקפדנות ובצורה מחמירה. הריסה או כל פעולה אסורה שאיננה מבוצעת על פי כללים ידועים גורמת למפגע סביבתי ובעיקר בריאותי.

מכיוון שעצם השימוש במילה אסבסט מעורר אסוציאציות מידיות של סכנה או אסון, חשוב לדעת שלא מדובר על חומר יחיד שזהה תמיד בתכונותיו. למעשה מדובר על סוגים שונים של מינרלים אשר מיושמים בצורות שונות בבניה ובייצור מוצרים שונים.

בשורות הבאות נרחיב אודות אחד היישומים הבטוחים יחסית, חומר גלם חשוב אשר קיבל את השם אסבסט – צמנט. נסביר מהו בדיוק חומר זה, מתי משתמשים בו (למעשה, לאילו צרכים השתמשו בו בעבר), האם הוא מסוכן ומתי חשוב לנקוט בפינוי יעיל ומקצועי כדי למנוע נזקים מיותרים לבריאות הציבור.

הגדרה ושימושים

אסבסט צמנט הינו חומר אחיד המבוסס על ערבובו של אבסבט בצורתו הסיבית ביחד עם מלט, לרוב ביחס של 1 ל-10. מכיוון שמדובר על חומר חזק וקשיח, שבו הסיבים המזיקים נמצאים בתוך החומר עצמו, החומר נחשב לבטוח יחסית בתנאים של תחזוקה נכונה.

חומר זה, עקב מחירו הזול, חוזקו הפיזי והעמידות המוגברת שלו בפני תהליכים של בלאי מהיר הפך לנפוץ מאוד בישראל, וזאת במגוון רחב של מבנים גדולים וקטנים גם יחד.

בין השימושים המרכזיים (בעבר) של חומר זה, שקיים עד היום במבנים רבים בארץ ניתן למצוא:

  • כחומר גלם בבניה של מבני מפעלים, לתעשייה קלה וכבדה.
  • כחומר גלם במבני ציבור, אוניברסיטאות, משרדי ממשלה, בתי ספר, גני ילדים.
  • בבניית בתי מגורים ואפילו שכונות שלמות.
  • ביצירת גגות למבנים שונים, לרבות מבנים לחקלאות, לולים, רפתות.
  • לחיפוי, ביצירת גגות בסגנון גלי, בהתקנת רעפים, לבניית קירות אקוסטיים ומבודדים.
  • בצינורות להולכת מים וביוב, מרזבים, מכלים לצרכים תעשייתיים.

בטיחות יחסית

על פי מקורות העוסקים בתחום, מבנים אשר כוללים חלקים ומרכיבים של אסבסט צמנט נחשבים יחסית לבטוחים. עם זאת, הדבר מותנה בקיום תהליכים מתמידים של פיקוח ובקרה וגם של תחזוקה. כדי לשמור על בטיחות מירבית ולמנוע פגיעה בבריאות הציבור יש להקפיד על:

    • תחזוקה נכונה – אין לבצע עבודות שונות שפוגעות בשלמות המבנית. פעולות שונות כגון הפעלה של מקדחים, חיתוך, ליטוש ופעולות דומות אחרות יביאו כמעט בהכרח לתוצאות חמורות של שחרור אבק רעיל וסיבים מסוכנים.
    • מניעת התיישנות – במידה ומדובר על מבנה או חלקי מבנה ישנים או פגומים יש לבצע עבודות שיקום או פינוי בטרם מתרחשת סכנה של פיזור סיבים רעילים. בתוך כך, נדגיש שקיימת חובה לבצע ביקורת מבנית לפחות אחת לשנה בכל מבנה ציבורי שעשוי מחומר גלם זה ומומלץ לעשות זאת גם במבנים פרטיים.
    • צביעה נכונה – יש לנקוט פעולות של צביעה בהתאם להנחיות, להגברת הבטיחות.
    • פינוי מבנים וחלקי מבנים פגומים – במידה ונתקלים בחלקי אסבסט צמנט פגומים, שבורים, מתפוררים או חרוכים יש לדאוג לביצוע פירוק ופינוי.
    • עבודה נכונה – כל עבודה של פירוק ופינוי חייבת להתבצע באופן קפדני, רק על ידי אנשי מקצוע מיומנים ותוך נקיטת כל אמצעי הזהירות. בשום פנים ואופן אין לבצע הריסה בלתי מבוקרת, השלכה של פסולת בשטח ציבורי, שריפה וכיוצא באלה פעולות שמפזרות אבק רעיל.

סקרי אסבסט נעשים כיוזמה ציבורית או כיוזמה פרטית. במקרים מסוימים, נדרש על פי משרד להגנת הסביבה ביצוע סקר ופינוי מרכיבים מסוכנים המכילים אסבסט. על הסקר ומה צריך לעשות לאחר מכן תקראו בסקירה שלפניכם.

עד לשנות השמונים, מבנים רבים נבנו בארץ כאשר חלקים מתוכם יוצרו מאסבסט. בין היתר, נבנו באופן כזה כיתות לימוד, הוקמו אוניברסיטאות, אולמי קונצרטים, מוזיאונים ומבנים רבים נוספים. כמו כן יוצרו חומרים עם בידוד אסבסט, חלקי צנרת מחומר זה וכן גגות שמכילים אסבסט. הסוג המסוכן ביותר הינו אסבסט פריך. על מנת להתמודד עם המציאות הזאת, שיכולה לסכן את כולנו, ניתן להזמין סקר אסבסט. על כולנו להבין מי חייב להזמין סקר, מתי מזמינים אותו, מי מורשה לערוך סקר ומה קורה אחר כך.

מי מבצע סקרי אסבסט ומתי

על מנת לבצע סקר אסבסט יש צורך בסוקרים מקצועיים, בעלי הכשרה וידע בכל כללי הזהירות וההתנהגות באתר החשוד כמכיל אסבסט. ההרשאה לבצע סקר מהסוג הזה ניתנת מהגורמים המתאימים כגון המשרד להגנת הסביבה. את הבדיקה, שכוללת שליחת דגימות למעבדה מקצועית, ניתן להזמין בשיתוף המשרד להגנת הסביבה או באופן פרטי. בין היתר, הדבר נדרש:

  1. במבני ציבור ישנים – אשר מחויבים על פי חוק לזהות אסבסט ואם קיים, חייבים לפרק ולפנות אותו. בשנים האחרונות מקדם המשרד להגנת הסביבה את הנושא ובשלב זה, הטיפול חייב להיעשות בצורה מידית.
  2. לפני עבודות פינוי בינוי – פעולת שיפוץ או שיקום מבנים יכולה לגרום לנזק לאסבסט קיים. כאשר הוא ניזוק, הסיבים הזעירים והמסוכנים מרחפים באוויר ועלולים להזיק למי שנושם אותם.
  3. לצורך קבלת היתר בנייה או שיפוץ – כאשר צריכים לבצע עבודות בניה, שיפוץ או שיקום, רק קבלן מורשה לפינוי אסבסט יוכל לפנות גגות או חלקים אחרים שכוללים את המרכיב הזה. לכן סקר אסבסט עשוי להיות הכרחי לצורך ביצוע המשך העבודות.
  4. הימצאות אסבסט פריך – כיום חל איסור על שימוש באסבסט פריך באופן מוחלט. בכל מבנה שבו ידוע כי ישנו אסבסט שנחשף לאוויר, חשוב לבצע בהקדם את הסקר. במידת הצורך, לאחר מכן יש לבצע פירוק ופינוי בצורה מקצועית ועל פי ההנחיות.
  5. בדיקה פרטית – את הסקר כאמור יכול להזמין כל גורם פרטי, אשר לא בטוח האם במבנה שבבעלותו קיימים חלקי אסבסט מסוכנים.
  6. ברמה המקומית או הארצית, הרשות לאיכות הסביבה שולחת סוקרי אסבסט לפעולה יזומה. מטרת הסקרים היא להעריך את המקומות שבהם עדיין קיימים מבנים מסוכנים מבחינה זה ולזהות מהו שיעור החומר המסוכן המצוי בהם. במבנים שבהם קיימת סבירות גבוהה לאסבסט מסוכן, יתבצע לאחר מכן סקר פרטני, בשיתוף בעלי המקום.

מהו סדר הפעולות הנדרש לאחר הסקר

לאחר שמקבלים דוח מפורט בעקבות סקר אסבסט ונמצא כי יש לנקוט פעולה, עולה הצורך לפעול על פי סדר פעולות נכון.

  1. פניה לקבלן מוסמך, בעל הרשאה לטיפול באסבסט.
  2. פינוי וגידור האזור המטופל, בשילוב שלטי אזהרה.
  3. הרטבה של האסבסט, על מנת למנוע התפזרות אבק מסוכן באוויר.
  4. ביצוע פעולות הפירוק על ידי צוות מקצועי ומיומן.
  5. עיטוף החלקים המסוכנים בצורה שמונעת התפזרות אבק וסיבים מסוכנים בזמן הפינוי.
  6. הובלה לאתרים ייעודיים שנמצאים בחלק מהמטמנות המורשות. מדובר באתרי הטמנה ייעודיים לפסולת אסבסט.
  7. חשוב לדרוש מהקבלן המורשה אישור על ביצוע עבודות הפינוי והפירוק, כחוק.

מקורות:

אסבסט | המשרד להגנת הסביבה (www.gov.il)

מצגת אסבסט.pdf (tel-aviv.gov.il)

מדריך לציבור בנושא אסבסט | המשרד להגנת הסביבה (www.gov.il)

מקור תמונה: Harald Weber

מה היה לנו בכתבה:

צריכים חברה לפינוי אסבסט?
השאירו פרטים בטופס המצורף ונחזור במהירות.

1 #
החברה המומלצת ביותר לפינוי אסבסט
0 %
מקצועיות ואמינות
0 +
לקוחות מרוצים
0 +
פירוקי גגות בשנה האחרונה

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

פינוי אסבסט חריש

פינוי גג אסבסט הוא הכרחי. בכל רגע שאנו נשארים עם גג האסבסט השבור והבלוי, אנחנו מסכנים את חיינו, חיי הסביבה שלנו או משפחתנו. גם אם

פינוי אסבסט עומר

פינוי גג אסבסט הוא הכרחי. בכל רגע שאנו נשארים עם גג האסבסט השבור והבלוי, אנחנו מסכנים את חיינו, חיי הסביבה שלנו או משפחתנו. גם אם

פינוי אסבסט תל-אביב

פינוי גג אסבסט הוא הכרחי. בכל רגע שאנו נשארים עם גג האסבסט השבור והבלוי, אנחנו מסכנים את חיינו, חיי הסביבה שלנו או משפחתנו. גם אם

חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!